Než slohovku, raději bodově.
- "70-200" je objektiv typu zoom. Přibližovací - oddalovací teleobjektiv. U digitálních fotoaparátů, pokud nemají velikost snímače stejnou jako okénko kinofilmu se přepočítává crop faktorem. Od nějakých 1,3 do 1,7. Takže můj Canon by s tímto objektivem měl přiblížení ve skutečnosti 112-320.
- "f/2,8" je světelnost objektivu. Protože není popsána vyšší hodnota, lze předpokládat že clonu 2,8 lze použít v celém rozsahu zoomu. Já mám takový 17-55, ale to je objektiv na 21K.
- "IS" je Image stabiliser, optický stabilizátor v objektivu. Umožňuje prodloužit čas expozice, mám dojem zhruba o 2EV. To vysvětlovat nebudu, prostě můžeš dát o něco málo delší čas a nebude to rozmazané.
K tvému focení by člověk potřeboval vědět co máš za železo a co chceš "detajlovat". To jsou stovky kombinací, možností a situací. Před téměř dvěma měsíci jsem psal jednomu zdejšímu kolegovi na podobný dotaz SZ, tak její část okopíruji:
Pro focení detailů, portrétů a gripů a obecně objektů s nějakým pozadím, které potřebujeme vypíchnout a oddělit od toho pozadí (to je naprosto nutné), je potřeba mít co nejvíce odcloněno, být objektivem co nejblíže fotografovanému objektu, objektiv co nejvíce vysunutí (tele přiblížení) a pozadí co nejdále za fotografovaným objektem. Proto mě vadí ta tvá světelnost, objektivu, že ti to umožní v menší míře. Ale zkoušej, třeba dospěješ k výsledku že koupíš ještě jiný objektiv.
A ještě jedna důležitá věc, která se projevila negativně na tvých posledních fotkách. Pozadí by nemělo být rušivé. Když už to mělo být ve skalách, měly být ty kameny co nejmenší, spíše štěrk. A samozřejmě rozmazané hloubkou ostrosti.Lajcké pravidlo na nasvícení: Nedělám ateliérovou fotografii, ale nasvícení by mělo být měkkým světlem a se dvou stran stejnou intenzitou. Nebo třeba použít blesk a z boku tu lampu. Nebudeš snad dělat profi fotky, aby jsi to musel až tak řešit.
Pozadí: Již jsem naznačil výše. Pozadí lehce kontrastující s popředím, jemná struktura, v žádném případě nesmí něco v pozadí protínat fotografovaný objekt. Jak se říká, nesmí "mu" něco růst z hlavy. Dobrá vychytávka je pás balícího papíru, nebo koberce, použít to jako podložku, pokračovat dozadu za objekt a tam jej v oblouku zvedat aby konec nebyl v záběru. Je to odfláklé, nechválím se tím, ale něco podobného naší problematice jsem fotil
TADY. Není tam vidět přechod podložky na stěnu.
Čtverečky: Pípnutí ve foťáku a výskyt jednoho či více čtverečků je oznámení, že foťák zaostřil. Právě na jedno nebo více míst. Neznám moc compakty, ale mělo by v menu jít nastavit, že chceš ostřit na jedno místo uprostřed záběru. Pak bude čtvereček pouze jeden a uprostřed.
Tulipán je opravdu obecně značka makra. Máš tam asi plně automatický režim a samo si to rozhoduje co fotíš. Podle mě by jsi to měl řídit ty, jestli použiješ program krajina, interiér, sport, nebo makro.
Nevím jestli jsem obsáhl vše, nebo jestli jsem to vysvětlil k pochopení.Ale určitě já nebo i někdo další rádi pomůžeme dál.